Saba Gordons författarskap

Saba Gordon är romanförfattare, dramatiker och essäist, som i sitt författarskap belyser de sexuella övergreppens komplexa verklighet för att öka medvetenheten kring barns och ungas utsatthet. Sedan 2016 har Gordons verk utgivits på förlaget Till Punkt. Från och med 2021 lämnar författaren sitt avtal med förlaget i och med att den planerade uppföljaren till romanen Flickan som rann ut i sanden publiceras. Därefter fortsätter Gordon sitt författarskap som egenutgivare.


Så här beskriver Saba Gordon själv sitt skrivande (2020-12-27):


"Utan att riktigt förstå det själv har hela min hittillsvarande produktion kommit att utgöra en enhet, en litterär svit av verk som på olika sätt belyser viktiga aspekter av sexuella övergrepp, sådana aspekter som ofta glöms bort i det offentliga samtalet. Allt jag skrivit från och med Hjälplinjen (2016) till Skuggan av en lillasyster (2020) bör ses som fristående verk men samtidigt delar i denna svit, som kommer att fullbordas i och med min direkta men fristående uppföljare på uppväxtskildringen Flickan som rann ut i sanden (2019). Därmed fullbordas också min tid som författare hos förlaget Till Punkt, som tyvärr inte alltid levt upp till ingångna avtal. Mina verk kommer dock fortsättningsvis att finnas tillgängliga på förlagets plattformar för försäljning, samtidigt som de projekt jag nu har i åtanke för framtiden kommer att publiceras helt i min egen regi som självständig egenutgivare, då jag parallellt också hoppas kunna arbeta som föreläsare och inspirationscoach."


Den ovan nämnda planerade romanen väntas släppas i bokhandeln under våren 2021. Saba Gordon låter också meddela att en ny novellsamling är på väg, förhoppningsvis samma år.


I Saba Gordons böcker får du möta barn, ungdomar och vuxna vars liv präglas inte bara av sexuell utsatthet, utan också av de långtgående konsekvenser som denna utsatthet obönhörligen ger upphov till. Här finns ingen politisk korrekthet, inga tillrättalagda metoo-narrativ, inga pekpinnar. Bara den dystra verklighet som alltför många lärare, föräldrar, anhöriga och jämnåriga vittnen gör sitt bästa för att förneka, förminska eller förvanska.


I Saba Gordons böcker bryts tystnaden på det där kompromisslösa, rättframma, ocensurerade sättet som alltför ofta lyser med sin frånvaro i litteraturens värld. Offren kanske har starka känslor för sina förövare, och förövarna kanske inte alls är sådär typiskt maktfullkomliga och psykopatiska som de ofta är i filmer och böcker. Verkligheten är så mycket mer komplicerad och brutal. Det är just detta som gör sexuella övergrepp, och de infekterade, svårläkta sår de åsamkar individen och samhället, så oerhört svåra att förstå sig på.

Sagt om Flickan som rann ut i sanden


"Det här är en uppväxtskildring som tävlar med Lena Anderssons debutroman 'Var det bra så?' ifråga om att skildra den svenska förortens grymma verklighet. Här finns – liksom i Lena Anderssons debut – inte en tillstymmelse till romantisering eller politisk korrekthet. Saba Gordon tecknar en uppväxt på Hisingen under 2000- och 2010-tal med ett språk, en indignation och en rättframhet som i min mening saknar motstycke i samtida svensk skönlitteratur. Koncist och skalpellvasst skildrar Gordon förortsgängens makt över unga tjejer, där den sexuella såväl som den ekonomiska utsattheten framträder som avgrundsdjup.


Gordons svensk-bosniska alter ego Selma agerar som en lins genom vilken förortens verklighet bryts. Här blandas sagofigurer med hembesök av socialtjänsten, snälla klasslärare med kompisfyllor på Hammarkullenkarnevalen, skolstrejker med gängbråk och hård förortsbetong med lummiga, sprängfulla innergårdar där överfulla sopcontainrar ständigt lockar till sig råttor och fiskmåsar. Med det hjärtskärande tonfallet hos ett barns och en tonårings oskuldsfulla naivitet framträder verkligheten i alla sina bistra, obönhörliga kontraster.


Jag är övertygad om att Flickan som rann ut i sanden kan komma att bli en modern svensk klassiker: utöver en hisnande läsupplevelse är boken dessutom ett ovärderligt tidsdokument över vad man en dag förmodligen ska minnas tillbaka på som medeltiden i det moderna Sveriges historia."


– Sebastian Wiberg, författare och kritiker